Zit je goed?

Een goede zithouding is belangrijk om goed te kunnen reageren in noodsituaties, zorgt ook voor meer comfort en een beter zicht. Zorg dat je één wordt met je voertuig!


Zetel

Zorg dat je de zetel zo afstelt dat je je benen niet volledig moet strekken om de pedalen te bedienen. Je doet dit immers met je voeten, niet met je benen. Je knie moet ook steeds licht gebogen blijven wanneer je een pedaal bedient.

Zet je zetel ook zo laag mogelijk. Door lager te zitten, kom je dichter bij het zwaartepunt van de wagen en ga je hem ook veel beter aanvoelen. Zorg er uiteraard wel voor dat je nog steeds een goed zicht behoudt boven het stuur. Laat een vuistbrete ruimte tussen de voorkant van de zetel en je knieholtes. Als je je hielen laat rusten op de bodem, dan kan je vrij makkelijk met je voeten alle pedalen bdienen en moet je je benen niet telkens 'optillen'.

Van zodra je aan het rijden bent: laat je linkervoet dan rusten op de voetsteun (links van het ontkoppelingspedaal). Dit zorgt voor extra steun in de bochten, waardoor je je wagen nog beter zal aanvoelen.


Rugleuning

Plaats de rugleuning zo, zodat je stevig geruggesteund bent, bij voorkeur tot schouderhoogte. De rugleuning mag het achteruitzicht uiteraard niet belemmeren. De hellingsgraad tussen leuning en zitting bedraagt best 100°.


Hoofdsteun

Zorg ervoor dat de hoofdsteun goed afgesteld staat en dat er maximum een vijftal centimeter vrije ruimte is tussen het hoofd en steun. Zo voorkom je een al te zware wiplash bij een botsing. Stel de hoogte in zodat de bovenkant niet hoger is dan de bovenkant van je hoofd.


Stuur

Kan je je stuur in de hoogte aanpassen? Zorg ervoor dat je handen onder schouderhoogte blijven. Maak ook dat je niet te dicht of te ver van het stuurwiel zit. Stel het zo in dat je polsen op het stuur rusten als je je armen strekt, met je shouders tegen de rugleuning. Als je met gestrekte armen rijdt dan kan je in noodsituaties nooit voldoende kracht gebruiken om het stuur te draaien. Te dicht zitten is niet alleen behoorlijk belachelijk, maar kan bij een remmanoeuvre ook voor een bijzonder pijnlijke neus zorgen.





6 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven