Spiegels

Elke spiegel heeft een dode hoek, maar je kan je spiegel zo afstellen zodat de dode hoek minimaal wordt. Zorg ervoor da je - in je ideale zitpositie - in je zijspiegels 1/3 lucht kan zien en 2/3 grond. Zowel links als rechts mag je slechts de achterzijkant van je voertuig zien. De achteruitkijkspiegel moet volledig zicht geven op de achterruit, door de linkerkant van de spiegel te laten samenvallen met de linkerkant van de ruit. Een achteruitkijkspiegel van een auto is ook geen kapstok. Gebruik hem niet op pluche knuffeldieren - die je van je lief hebt gekregen - aan op te hangen. Die beestenboel (of andere prullaria) zorgt immers voor een extra dode hoek!


Heel wat voertuigen zijn reeds uitgerust met een dodehoek-detectie. Wanneer een voertuig zich in jou dode hoek bevindt, krijg je een signaal. Een absolute meerwaarde inzake verkeersveiligheid.


Tip: The Dutch Rear (of Nederlandse greep) is een techniek die aangewezen is om uit je wagen te stappen. Het principe is vrij simpel. Je gebruikt je 'verkeerde arm' om het portier te openen, dit wil zeggen niet de arm die zich het dichtst bij het portier bevindt. Op die manier word je automatisch gedwongen je te keren in je stoel en over je schouder te kijken. Je vermijdt zo de situatie waarbij de deur openzwaait terwijl er zich een fietser of een motorrijder naast je bevindt.




29 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven