
De oppervlakte waarmee je vier banden in contact staan met het wegdek is niet groter dan een blad papier. Tenminste als je automobilist bent. Een motorrijder moet het doen met een bierviltje. Op deze mini-oppervlakte begeef je je dagelijks in het verkeer en haal je snelheden tot 120 km/u.
Banden hebben een Europees label waarmee ze op drie criteria worden beoordeeld : brandstofefficientie,grip op nat wegdek en geluid. Als je nieuwe banden koopt, is het toch wel raadzaam om dit label even te controleren. Er worden scores gegeven van A(de beste) tot G(de slechste). Het verschil in remafstand tussen een klasse A- en een klasse G-band kan oplopen tot 18m bij een snelheid van 80 km/u, het verschil in verbruik tot meer dan 5%.
Goed om te weten
Door maandelijks de bandenspanning te controleren kan je aardig wat geld uitsparen. Vergelijk het met een fietsband. Met een goed opgepompte band moet je minder hard trappen. En dat is met de auto of motor niet anders; je verbruikt minder energie en je moet dus minder vaak tanken(of laden). Bovendien verleng je aanzienlijk de levensduur van jouw banden. Regelmatig de bandenspanning controleren is dus goed voor je portomonnee en voor het milieu.
Hoe lees ik een band?
En, welke maat heb jij? Als het gaat over een band, dan gaat het iets verder dan een medium of een extra large. Een band bevat heel veel informatie, maar weet jij wat al die letters en cijfers betekenen?
205/55 R 16 91T
205 bandbreedte in mm
55 hoogte-breedteverhouding is 55%
R Radicaalconstructie
16 Velgdiameter in inches
91 Draagvermogen of lastindex
T Snelheidsindex
Bandenspanning
De bandenspanning verschilt van voertuig tot voertuig. Je vindt de juiste spanning in het instructieboekje, in het portier, in de brandstofklep of onder het zadel van je motorfiets. Banden met een foute spanning zorgen voor minder rijcomfort, een slechtere wegligging en een grotere remafstand. Met de juiste bandenspanning heb je veel meer grip, minder risico op slippen en rij je een stuk veiliger.
Profieldiepte
Een nieuwe autoband heeft een profieldiepte van 8mm, bij een motorfiets zal dit iets minder zijn. In Belgie is de wettelijke minimum profieldiepte 1,6 mm, maar het is af te raden om het zover te laten komen. Op een nat wegdek heb je met minder goede banden immers meer kans op een ongeval. Een zomerband vervang je best wanneer de profieldiepte minder dan 3mm bedraagt. Een winterband verliest zijn winterse eigenschappen wanneer de profieldiepte kleiner is dan 4mm. Maar alles is natuurlijk relatief. Er zijn banden op de markt waarmee je best wel veilig kan blijven rijden tot op de wettelijke profieldiepte. Laat je daarom bij de aankoop van nieuwe banden zeer goed informeren en raadpleeg testresultaten in gespecialiseerde magazines. Zorg ervoor dat je weet wat je koopt. Je kan de profieldiepte controleren aan de hand van de slijtageindicator
Comments