Automobilist vs. Motorrijder

Stilstaan in de file, of aanschuiven in de stad. Het kost gigantisch veel tijd. Logish dat meer en meer mensen vier wielen inruilen voor twee wielen. Maar fietsers en motorrijders zijn erg kwetsbaar in het verkeer. Veel ongevallen kunnen worden voorkomen als er meer rekening met elkaar wordt gehouden.


Een motor weegt minder en accelereert dus sneller. Hou hier rekening mee. Een motorrijder kan dus veel sneller bij een automobilist zijn dan die had ingeschat.

Geef automobilisten ook de kans om je als motorrijder te 'zien'.

Hou beiden voldoende afstand en pas je snelheid aan. Laat ook weten wat je van plan bent. Gebruik steeds je richtingaanwijzers en kijk zorgvuldig voor je van rijstrook wisselt.

Ja, motorrijders mogen in de file tussen de twee meest links gelegen rijstroken rijden. Als motorrijder mag je dan evenwel niet sneller rijden dan 50 km/u en het snelheidsverschil tussen motorrijder en de 'file'mag niet groter zijn dan 20 km/u.

In een auto wordt het soms warm in de file. Open het raam, maar NOOIT je portier om frisse lucht binnen te laten.

Hou als motorrijder steeds rekening met open zwaaiende portieren van geparkeerde auto's.

Hou rekening met de dode hoek van je voertuig. Vertrouw niet uitsluitend op je spiegels, werp altijd een blik over je shouder vooraleer je een manoeuvre maakt.

Kijk regelmatig in je achteruitkijkspiegel en buitenspiegels. Dit kan letterlijk van levensbelang zijn wanneer je het laatste voertuig bent in de file.


Wist je dat een motorrijder een automobilist een 'voetje' zal geven wanneer hij extra ruimte krijgt in de file. Het voetje staat symbool voor een vriendelijke 'dank-je-wel' voor de vlotte doorgang. 'Voetjes' verzamelen of 'voetjes' geven, altijd leuk. Het onderstreept de goede verstandhouding tussen motorrijder en automobilist.


1 weergave0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven